Friday, 2 July 2010

Projek menggentel karipap

pagi-pagi Jumaat cerita pasal karipap.
syok kan?
ekceli, semalam petang masa mama balik keje.
mak dok cakap nak buat karipap.
makanya, kami berdua menjayakan projek menggentel karipap ni petang semalam.
semalam kan Khamis, mak mama puasa.
so, dia nak berbuka makan karipap ayam.
bile buat berdua sekejap jek boleh siap.

inilah hasil karipap kami.
bile menggentel karipap ni, teringat zaman sekolah dulu, masa tuh mak mama supply kuaih-muih tuk kantin sekolah dan kantin kilang. masa tuh, kami hidup susah.
mak akan mula mebancuh n menguli kuih dari petang.
mama & kakak-kakak akan tolong mak menggentel karipap, keria & onde-onde bile mama balik sekolah.
pagi lak, kul 5 lebih mama dah bangun, nak tolong mak buat kuih pau dan kadang-kadang kuih dadar/ketayap.
lepas tu terus bersiap nak gi sekolah.
sebelum gi sekolah, singgah hantar kuih kat kantin sekolah dulu.
bile kakak-kakak dah kawin, mama  berdua ngan mak buat kuih.
macam-macam kuih.
pernah gak mama merungut, agaknya sebab tu lah mama ni tak berapa pandai buat kuih-kuih melayu ni banding dgn kakak-kakak mama.
derang sume terer bab membuat kuih-muih.
korang pandai tak gentel karipap?
sure lah korang pandai kan, korang kan pakar bab masak-memasak neh.ekeke
mama sebab dari kecik dah bergelumang dgn tepung, tu yg kire pandai gak lah gentel karipap neh.hehe

ok, inilah hasil karipap kami...
tarrraaaa!!!

abaikan surat kabar tu ek, ni mmg tabiat mak mama, kalau menggoreng pape mesti nak lapik dgn surat kabar, katanya bagi minyak resap kat surat khabar tuh.ntah lah...
tapi, mmg superb karipap ni, walopon kurang masin sikit.ekeke

k, dah...tu jek...
inilah sarapan petang semalam dan pagi ni.mama siap tapau gi opis lagik.hehe


love: mamazahra ^__^

3 comments:

Zaidah said...

nak skit....

lily azliyana @ mama zara said...

wah..nmpak menariknye karipap mak norly tuh..norly jgn risau, klu norly rase norly ni tak reti bab2 buat kuih ni, ade yg lagi teruk dr norly..malah berganda2 teruknye smpai uli tepung sndiri pon tk pernah..paham2 la sape org tu yek..kekekeke

Ya ALya said...

my feveret.lg2 yg rangup2 n panas2..tapi norly lagi bagus,ya emmmmmm...memang tak reti,banyak kali gak blaja nak gentel ni,tapi tangan tak berseni....

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!