Thursday, 24 September 2009

~ Cerita Raya 3 : Baraan ~

Raya ke-2 dan ke-3 kami [atam, anjang,andak dan ateh plus mama,papa n zahra lah] "baraan" ke rumah saudara-mara.
kowang tau ke "baraan" tu pe?
"baraan" tuh kire macam konvoi la, tp bukan lah jauh-jauh.
sekitar kawasan tuh jek, kire dari 1 rumah ke 1 rumah yg lain.
kalo zaman dulu, "baraan" neh, jalan kaki ramai-ramai.
tp, skang neh, nek motor or nek kete jek la.
berpoluh kalo jalan kaki skang neh.hikhik
kami redah umah semua wak, bibik dan paman sebelah mak dan arwah bapak.
mak senarnya 3 beradek jek, kakak dan abang mak dah meninggal.
so, yg tinggal lak sepupu-sepapat mak jek.
kalo belah arwah bapak lak maseh ramai tp adek-beradek lain mak lah sbb adek-beradek 1 mak dan bapak, tinggal sowang jek, yg lain dah meninggal.
gambo semasa beraya tuh mmg takde.
langsung tak sempat nak snap.
maseng-maseng mentekedarah smp senak pewot.
selagi dihidang kuih dan air, sumer di telan.hikhik
dah namanya raya kan.
haruslah makan tanpa henti.heee :D
Raya ke-2 tuh, mama, papa dan zahra pakai dark pepel, tp x sempat snap.
lenkali kalo pakai lagi baju tuh, mama tunjuk kat kowang baju yg cekik darah tuh.
bagi mama baju tuh mmg agak mahal lah.
tp, sebab dah xde org nak jahit baju lagi, maka mama beli yg readymade jek.
mama punye RM150 dan zahra punye RM50.
Raya ke-3 tuh, kami pakai PINK kesukaanku.hikhik
baju neh, mak ejan yg jahitkan tuk zahra dan mama.i laikk :)
zahra pakai baju kuwung neh sekerat hari jek dah comot-momot.
maka, belah petang tuh zahra pakai kasual jek.
papa pon xnak dah pakai baju melayu, panas katanye.hehehe

mesti kowang raya sakan kan kt kampung?
kami yg kampungnye [ceh, macamlah ade kampung] sekangkang kera neh,
macam x cukup mase beraya.
lagipun, raya ke-4 papa dah keje.
maka kami hanya sempat beraya 3 hari jek.
baju raya banyak lagi lom pakai.hahahaha.
tu lah, sakan sgt beli baju banyak2.
tapi, x gi beraya.hikhikhik :P
p/s: nnt, kalo kami pakai baju2 raya tuh gi openhouse or beraya, mama snap n tunjuk kat kowang eyh :)

love: mamazahra =)

4 comments:

lily azliyana @ mama zara said...

bestnye gi baraan sefamily. kite aritu termiss konvoi ngn sedara mara. wktu diorng berjalan, kebetulan turn kite kat umah mentua. kt umah mentua kna tlg layan tetamu jek. so bile beraya tu tk meriahla sbb tk dpt saing2 diorng..

huu..lame tk update blog. time kat kg ni tkde masela. nk layan zara lg. nk layan org dtg lagi..huu..

~mamazahra~ said...

lily: mase raya pertama pon xdpt join family baraan sbb beraya kt umah mertua. raya ke2 n ke3 baru dpt gi.sedih sbb tetiap raya pertama diumah mertua.no kompromi.hukhuk

~mamazahra~ said...

lily: mase raya pertama pon xdpt join family baraan sbb beraya kt umah mertua. raya ke2 n ke3 baru dpt gi.sedih sbb tetiap raya pertama diumah mertua.no kompromi.hukhuk

~mamazahra~ said...

lily: mase raya pertama pon xdpt join family baraan sbb beraya kt umah mertua. raya ke2 n ke3 baru dpt gi.sedih sbb tetiap raya pertama diumah mertua.no kompromi.hukhuk

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!