Monday, 14 September 2009

~ Cerita Puasa dan Raya ~

mama bukanlah nak cerita pasal persiapan raya.
or baju raya ataupon kuih raya.
tapi, mama nak cerita pasal puasa dan raya mase mama kecik-kecik dulu.
bile ujung2 puasa neh, mama teringat mase mama sekolah rendah.
time neh, mama byk dpt undangan buka puasa, samada umah persendirian, masjid ataupon mane2 dewan.
mereka nak meraikan anak2 yatim n fakir miskin cam mama.
bile ingat balik, rasa sayu jek hati.
mama x pernah merasa berpuasa dan beraya dengan bapak mama.
yelah, bapak mama kan pergi mase umor mama 4 tawon.
sebelom tuh, mama x ingat camne mama sambut raya dgn bapak.
langsung x ingat.
yg mama ingat, mama start puasa masa umo 5 tawon. time tuh, bapak mmg dah xde.
kalo teringin nak mkn pape tuk buka puasa, pendam jek.
xleh nk mintak2 ngan mak sbb sian kat mak.
kalo time puasa mak xkeje, sbb mak keje kt kantin sekolah.
time bln puasa kantin tutup. maka mak xde pendapatan sepanjang bulan Ramadhan.
maka, tuk meminta-minta ngan mak, amat dilarang sama sekali.
dlm bulan puasa, mak jual "kuih sepit" tuk cari duit raya tuk kami.
mak guna sabut kelapa tuk masak " kuih sepit". sian kat mak, berasap2 masak "kuih sepit".
memaseng berebut2 nak tolong mak, sbb nak duit raya.
time tuh, mama, andak, endek akak ibuzahra n ateh yg maseh sekolah.
kakak2 n abang2 yg lain da kerja n dah kawen.
so, derang dah sebok ngan hal seniri.
maka, kami berempat yg tolong mak.
bile hujung ramadhan neh, jemputan tuk majlis berbuka puasa lah yg kami tunggu2.
sbb di majlis tu nanti, org2 kaya akan bg makan sedap2 dan duit raya sekali.
dgn duit tu la, kami beli kasut raya dan baju raya.
tu pon, kami beli kat "Lorong Jepun" jek.
"Lorong Jepun" tuh cam kedai2 barang murah.
kami akan naik bas atau naik basikal gi Bandar Klang.
mase kecik dulu, jgn harap lah dpt pegi mall tuk soping raya.
bile ingat balik, sedih sgt2.
tp waktu tuh, kalo mak belikan kasut murah tuk raya pon, mama dah bersyukur sgt2, sbb dari xde lgsg, murah pun dah syukur.
janji dpt pakai kasut raya time 1 syawal.

itu cerita puasa.
kalo cerita raya lak, mama ingat lagi..

masa kecik2 dulu, mak akan masak ketupat n juadah raya seniri.
ateh akan jaga ketupat yg mak masak pakai dapur kayu.
nak masak pakai dapur gas kan makan masa, takot membazir gas.
tu yg mak masak guna dapur kayu.
smp tgh mlm raya ateh jaga ketupat, da masak baru leh tido.
mama, endek, andak n anjang akan tolong mak buat kuih raya.
berbalang2 kami buat. mana nak mampu beli seniri.
tp, time tuh, mama rasa kuih raya mak paling sedap.
sebab tuh, smp sekarang mama terbawak2.
mama akan buat kuih seniri, xkan sekali-kali beli.
teringat mak cakap, "membazir beli, kalo buat seniri kite rasa puas ati n dapat jimat duit".

selama 23 tahun , mama raya tanpa arwah bapak mama.
tiap kali pg raya, hanya tgn mak yg mama kucup.
sbb tuh, kami walopon dah besar gajah, tetap akan cium pipi mak n peluk mak tiap pagi raya.
x kire lah, anak pompuan atau abang2 mama.
derang x segan-silu cium pipi n peluk mak.
sebab, kami sgt2 menghargai mak.
kalo xde mak, dah tentu kami adik-beradik duduk kat umah Anak Yatim.

bile raya nak dekat neh, teringat balek kisah puasa n raya dulu2.
sayu hati.

ok, tu jek nak kongsi ngan kowang.

"Selamat menjalani puasa yg tinggal bape hari jek lagi n Selamat Hari Raya , Maaf segala salah dan silap "


love: mamazahra =)

10 comments:

lily azliyana @ mama zara said...

Hmm..sedihnya baca citer norly ni. besar sungguh pengorbanan mak norly tu kan..lps ni kena ajar zahra menghargai nenek die jugakla..=)

Kite 'hilang' ayah masa umur 14 tahun. so kdg2 terasa jugak ketiadaan ayah tu sbb sblum tu mmg ayahla yg bawak kitorng shopping persiapan raya. part paling sedih ialah malam raya mase dgr takbir. sayu sgt hati memikirkan ayah yg dh takde n rohnya terpaksa pulang semula ke kubur...=(

~mamazahra~ said...

lily: merasa gak la lily beraya ngn ayah, norly lgsg x ingat detik2 beraya ngan abah. xdpt bayangkan perasaan beraya dgn ayah :(

NONIE AZIZ said...

sebak akak norly...apapun hasil pengorbanan seorg mak akhirnya norly berjaya ada kerjaya yg baikkan?

~mamazahra~ said...

k.nonie: harap dptlah balas sgl jasa mak =)

~mama danish~ said...

wei, ko buat aku sedey la...
tp satu yg aku plg ingat, pecal mak ko!!! sedap gila!!!!!

kensalam kat mak ko erk....

~mamazahra~ said...

mamadanish: kdg2 bile teringat citer lama, sonok gak ilang windu pd arwah bapak aku.hukhuk.pecal mak aku?? tu jek ko ingt ek, pecal mak aku mmg No.1.insyaAllah

Anonymous said...

Lorong Jepun.... huhu tingat zaman bebudak ... situ ler tempat "SOPPING" yg paling agung time kecik2 dulu ..

Sekolah ke raye ke .. smua beli brg kat situ .. bapak akak cakap .. "Lorong Jepun smua ade, mak ngan bapak je yg xde" hehhe

-SNMN-

~mamazahra~ said...

SNMN: akak pon soping di situ gak ke? ingat kami jek.hukhuk

adda said...

huhuu.. menetes airmataku ini.. sabar je byk2.. mak norly mmg tabah.. bila anak2 dh besar dh nampak hasil dr berkat kesabarannyer.. setiap org diuji tuhan dengan macam2 cara..

~mamazahra~ said...

adda: betul tu adda.pengorbanan mak terlalu besar tuk kami.hrp dpt kami membalasnye..

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!