Thursday, 17 September 2009

~ Beraya di mana??? ~

kowang beraya kat ne tahun neh?

umah mak seniri or umah mak mertua?

mesti kowang tgh bz packing brg or kowang senanrnya, dah ada kat kampung???

org kata, kalo kawen ngan org sekampung senang cerita.
takkan ade aksi gadoh2 nak balik kampung.
tapi, tidak bagi kami.hahaha
gaduh tetap gaduh.
memaseng nak beraya ngan mak seniri di pagi syawal.

tahun ni tahun ke3 kami beraya sebagai en. suami dan pn. isteri
dan tahun kedua sbg mama dan papa.
mase 1st time beraya as a wife, waktu tuh zahra dlm tummy mama,
kami beraya umah mak mama sbb mama tgh sarat, tunggu hari bersalin.
beraya pon takot2 jek, brg baby buh dlm kete siap2.

last year lak, 1st time beraya ngan Zahra.
kami beraya kat umah mak sbb baju raya tak siap.
petang pas zohor baru blek umah PIL.

this year, cam xde kompromi jek.
perlu beraya umah mertua gak.

tp, mama sian kat mak mama.
kalo mama x beraya ngan dia, sure mak beraya sorg2.
di pagi syawal, mak akn sambut di masjid dgn jemaah yg lain.
sayu nye hati.

bknlah mak xde anak lain.
abang2 dan kakak2 dah berkeluarga.
maksud mama, anak2 derang pon da kawen.
sure la anak cucu derang balik umah derang.
petang baru dpt beraya ngan mak.

sebagai anak yg paling kecik dan dapat lak suami yg sekampung,
dah tentulah mama yg bertanggungjawab tuk beraya ngan mak.
lagipon, mama kan dok ngan mak.
umah tu cam dah tanggungjawab mama lak.

walopon, mak salu cakap.. "takpelah kalo nak beraya disana, mak leh beraya ngan kawan2 kat masjid".
sayu hati dengar camtuh.

lain lah kalo arwah bapak ada, xde lah sayu nak tinggalkan mak.

hope keluarga mertua mama faham.
bukan mama tak mahu beraya ngan derang, cuma..
mak dah tua, ntah bape lama lagi la dpt beraya ngan mak..[tp, mama harap, biarlah lmbt lg....]
apepon, mama cuba sedaya upaya bahgia kan keduanya, mak mama n mertua....
cuma, org x nmpk ape yg ada dlm hati kita.



p/s: kan sonok kalo sume paham ape yg mama rasa n tanggung. dan x cakap2 belakang, bahwa mama bkn menantu yg baik, mama x sayang mentua dll.


love: mamazahra =)

2 comments:

NONIE AZIZ said...

akak faham ngan perasaan Norly..hanya anak yang duduk satu rumah ngan parents jer dapat rasa perasaaan serba tak kena tu...

~mamazahra~ said...

k.nonie: tenkiu kak. x ramai yg faham situasi saya.byk yg gtau sy lebihkan family sy,tp spt ditelan mati mak,diluah mati bapak.padahal kedua2nya sy sayang. x keruan setiap kali syawal tiba :(

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!