Thursday, 18 June 2009

~ Hari Bapa ~

sana-sini-sinun org dok cerita pasal 'Hari Bapa'...
celebrate kat ne...
nak bg hadiah ape...
mama sorg jek x de citer pasal 'Hari Bapa' ...
bukan pe, mama neh sejak dari kecik x penahnya sambut hari bapa..
so, xde cerita or kenangan nak kongsi...
bukan sbb mama x sayang bapak mama...
tp, sejak umo 4 tahun, bapak mama da tinggalkan mama..
bukan tinggalkan mama sbb bapak mama suka-suki nak tinggalkan mama..okeh
tapi...
sbb Allah lebih sayangkan bapak mama....
Allahyarham Isnin Bin Warsan
mama redha jek...
mama x penah rasa kasih-sayang bapak...
ye lah, sebelum bapak mama meninggal tuh, mama x ingat pape...baru 4 tawon kan....
langsung x ingat...
kalo ada citer pasal bapak mama pun, sume citer dari mak or abang2 n kakak2 mama yg cerita..
mama xde pengalaman menarik yg dapat mama kongsi ngan org lain...
masa sekolah rendah & menengah dulu, sayu gak kalo org dok cerita pasal bapak, abah, ayah, abi, papa or babah memasing...
tapi, salunya mama buat dono jek...
balik umah, mama meraung ah sekuat ati...
tapi... tu dulu...
sekarang bile pikir2 balik....
mama pun ada bapak pe..
mak mama tuh la.. dia lah mak & bapak mama...
dari kecik, abang2 mama lah tempat mama menumpang kasih....hukhukhuk
[tetiba rasa cam nanes la plak...haduii!!!]
tapi, sejak abang2 mama da ada anak seniri... mama ni diketepikanlah... tapi, mama paham... tu tanggungjawab derang.... is3 n anak2 derang....lebih utama dari adik...
dulu, mase mama kecik2, mama x rasa sangat kehilangan bapak...
tapi.. ada insiden yg buat mama rasa sgt kehilangan bapak...
mama maseh ingat lagi insiden tuh...
mama rasa cam bongok bangang sgt bile pikir2 balik...
tuk apa mama kesal sbb xde bapak...
Allah tahu apa yg terbaik tuk mama....
ada hikmah di sebaliknya...
okeh.. insiden tuh berlaku tahun 1995..
mase tuh mama sekolah tingkatan 1...kat Sek. Agama Men. Hisamuddin Sg Bertih...
mase tuh da hujung tahun.. hari sign report card...
sekolah mama tu jauh dari umah...
mama gi sekolah nek bas...pastu, kena jalan kaki ikut bawah flyover...
ada jambatan tuk seberangi Sg Klang tuh...
punyalah adventure...
xde chance ah nak kena hantar or di ambik...
kalo da kena tinggal ngan bas.. alamatnye, ponteng sekolah lah..
so, sbg pelajar yg sgt rajin.. mama x penah kena tinggal bas..hikhik :P
okeh.. merepek pulak mama neh...
nak cerita insiden td... samong balik...
sekolah mama jauh.. so, mama & mak naik bas gi sekolah mama...pehtu jln kaki pulak...
mase tuh, mama cakap kat mak..
mama: mak, kan best kalo ada bapak.. mesti kita x payah jln kaki camneh.. mesti bapak hantar kite naik kereta, kan mak....
mak: [muka mak sayu jek] x pelah... ni kire OK dapat gak nek bas.. kalo kena jln kaki dr umah, lagi susah...
mama: [merungut2... sbb da penat jln kaki...]
mak: mak bangga pe, walopon kite susah... nono dapat gak no. 3 .. alhamdulillah....
mama: [senyum meleret]
mase jalan kaki... terserempak ngan kawan mama, Aman... kwn sekampung yg same sekolah ngan mama... dia naik kete nagn bapak dia...
then, bapak dia, Pakcik Syahrin tumpangkan kami...
mase tuh, mama pikir untungnya Aman sbb ade bapak.. dan malangnya mama sbb xde bapak....
bile pikirkan insiden tuh, mama terpikir.. bodohnye mama sbb x penah redha... Allah tahu apa yg direncanakannya....
so, redha jek la...
kejayaan mama aineh adalah hadiah tuk arwah bapak....
kalo bapak ada, tentu bapak pun bangga ngan mama....
sekarang mama redha, walopon mama x penah sambut 'Hari Bapa'..
tapi, bapak tetap No. 1 dihati mama....
walopon mama x ingat segala kenangan indah ngan bapak... tapi mama yakin, bapak jugak sayangkan mama sama cam mama sayangkan bapak mama...
[akhirnya.. menitis gak air mata neh...]
so korg yg maseh ada bapak, sayangilah bapak korang.. jgn nyesal nanti...kalo mama tahu lah, bapak mama akan xde..sure mama amik gamba ngan bapak byk2 n simpan dlm album...sbb mama langsung xde gambar ngan bapak mama...xsempat...Allah lebih sygkan bapak, dr mama sygkn bapak...
moga Allah tempatkan bapak mama di kalangan hamba-Nya yg beriman...
amin~
dan itulah, yg salu mama cakap pada anak2 sedara mama...
sayang ayah & papa korang....
jaga derang.. horamat derang...
sbb kalo Allah da amik mereka, kita xkan berdaya menolaknya....
kita hanya perlu redha...
Selamat Hari Bapa, bapakku =)

5 comments:

amm said...

mek,sedihnyer cita ko ni...aku da la ciwek so maafla aku pn da tumpang semangkuk tuk tadah air mata..xper kt smbut gk ari bapa thn ni tuk mr hubby k...smile =)

Acai said...

emm, sedihnya baca cite nih,huhu..thanks for sharing..

~mamazahra~ said...

amm: aku pon ciwek gak.. sbb tuh xske citer2 yg sedih2 neh..
kang aku nanes x benti....
aku cam x reti ah nak celebrate hari bapa neh...walopon aku ada bapak mertua, tapi aku ttp janggal...x reti nak gaul ngn dia..hampeh kan aku?? sbb aku tatau cane nk syg sorg bapak...hukhuk


acai: thanks singgah blog sy... nnt kite wat lawatan balas ke blog awk plak eyh...

mieyramarof a.k.a cik migha said...

huhu.. saya pun tangkap nanes gak wak.
apapun sabar lah wak.. yg penting byk kan doa tuk arwah..Sbb walopun arwah dah takde, doa anak2 penting tuk arwah wak...

~mamazahra~ said...

cik migha: ye, doa jek mampu kami hadiahkan buat arwah bapak kami....hukhukhuk

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!