Tuesday, 9 June 2009

~ Dugaan...akibat kedegilan mama ~

tu lah...
doctor da bg ubat takmo makan..
ha! skang padan muka!!!
huwaaa!!!huwaaa!!
tetiba cam nak nanes kuat2 jek kat opis neh...
ni sume salah mama...
degil sgt!!!
mama bukan takmo makan ubat tuh..
mama da gitau doctor yg mama mmg takut makan ubat liquid...[ cam budak tecik ah mama neh...wat malu kat zahra jek~]
yg doctor bg gak ubat cecair tu pe hal...
tak bulih ke bg ubat pil??
biar senang mama nak telan...
kan sakit mama datang semula...
kat opis lak tuh....
huwaaa!huwaaa...........
DUGAAN..DUGAAN....

apa sakit mama???

mama dapat penyakit neh selepas lahirkan zahra..

doctor kata penyebab utama dapat penyakit neh adalah...
  • sentiasa duduk [ abes tuh nak suh mama menaip sambil berdiri?? dah keje mama cenggini, nak buek camno..]
  • batuk yg teruk [ mama kan ada asthma...alah pada habuk...so, salulah kena batuk neh...]
  • BERSALIN [ ini pengorbanan yg mama wajib redha...huhuhu~]
  • mengangkat berat
  • suka duduk mencangkung [ ni mmg tabiat yg susah nak buang..aduyaii]
selain makan ubat, doctor suh mama amalkan petua-petua neh :
  • Jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk, sekali-sekala anda perlu bangun dan berjalan2 sekurang2nya 5 minit setiap jam...[kang boss ingat mama suke mengulau lak...aduss]
  • hembuskan nafas keluar apabila anda ketegangan atau mengangkat sesuatu..jgn menahan nafas
  • dapatkan rawatan awal untuk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit...
doctor gak suh wat pengurusan sendiri:
  • banyak minum air..at least 1.5-2liter
  • makan makanan seimbang
Rawatan yg wajar adalah:
  • kenalpasti penyebab, kemudian jauhkan diri darinya
  • mandian Sitz untuk 15-20minit,3 hingga 4 kali sehari...[takkan nak mandi kat tempat keje??]
  • koagulasi inframerah [ pe menatang nye neh??]
  • Elektrokoagulasi bipolar [ pe menda plak neh??]
  • terapi laser [ seremmm nye]
  • pembedahan
tak sanggup nak buat sume tuh...huwaaa...huwaaaa...



nak enterprem gak walopon tiada kena-mengena ngn stori diatas~

5 comments:

lily azliyana @ mama zara said...

sakit ape tu mama zahra..
share la ngan kami..
kot2 boleh dielakkan kan..

(punca2 penyakit tu mcm biase dibuat oleh mama zara jugak..huhu)

Putra Mama said...

buasir ker?? baik mkn ubat tu.. nnt lg teruk saper yg ssh.. tulah pengorbanan mama masa bersalin.. jgn luper makan ubat..;)

~mamazahra~ said...

rasa2nya kalo u ols baca punca2 tuh sure tahu punye....

putramama: sy mmg xleh masuk ubat liquid..tau tak mane ada jual ubat pil tuk my penyakit neh??

azzul said...

mm susah mkn ubat ye...klu xde pantang larang rasa2 kt farmasi ade pilihan ubt pil..ubt tradisional pun ade gak rasanya..

Putra Mama said...

cuber gi website nih.. http://www.klik4sihat.com/buasir/

Kalau SUKA, boleh KLIK eyh!!!